Rytmeøvelser

Kroppens egne rytmeinstrumenter

– Kjenn på hjerterytmen.
– På hvilke måter kan vi bruke kroppen vår som rytmeinstrument?
Bli kjent med kroppens egne rytmeinstrumenter: håndklapp, fingerknips og kneslag.
La eleven som kommer med forslaget få komme frem på tavla og lage en rytme som
resten av klassen skal herme etter.
– Kan vi lage rytmer på andre måter?

Youtube: White boy drops an awesome sick beat

Klapp stavelser 

Start gjerne med å ta utgangspunkt i elevenes navn, det nære. Alle navn har en «rytme».
Velg et rytmeinstrument som sendes rundt. La elevene få si navnet sitt høyt, samtidig som de slår stavelsene i navnet sitt på rytmeinstrumentet. Resten av klassen hermer; de sier navnet til eleven høyt mens de klapper stavelsene. Det kan være en fordel å stå i ring.

Klapp rytmen

La en og en elev få komme frem og lage en rytme med rytmeinstrumentet sitt. Resten av klassen må spille den samme rytmen på sine rytmeinstrument, evt. klappe.

Klapp rytmen til kjente barnesanger. F.eks: «Bæ, bæ, lille lam», «Pål sine høner» og «Da klokka klang». I «Lisa gikk til skolen» faller rytmen sammen med melodien.

Lytt til musikk med ulike stemninger og tempo og prøv å klappe takten.

Klapp rytmer med enkle noter.

Rytmeøvelser på youtube

Reklamer